Tidligere foredrag

23. april 2024: Senfølger ved Covid-19 og ME

Online-foredrag ved molekylærbiolog Jesper Vind tirsdag den 23. april kl. 18-19.

Senfølger efter infektion med Covid19 har ramt mellem 60-70 millioner mennesker verden over. Hør mere om de mulige biologiske mekanismer bag senfølgerne, og hvordan andre virus-infektioner har givet samme symptomer.

Covid19 har påvirket mange folks liv. Sundhedsmyndighedernes primære fokus har været på de umiddelbare konsekvenser af sygdommen, men mange har fået vedvarende skader – senfølger.

Disse senfølger inkluderer fatigue, fysisk svaghed, muskelsmerter og kognitive problemer, som også er typiske tegn på sygdommen ME (myalgisk encephalomylitis). Denne sygdom har været kendt længe i forbindelse med virusinfektioner og har nu fået fornyet fokus.

Ved dette foredrag kan du høre om biologien bag senfølgerne – om hvordan infektioner kan påvirke vores energifabrikker (mitokondrier), og hvordan det kan påvirke vores immunforsvar.

Info om tilmelding til foredraget følger senere.

3. januar 2024: Minipauser

Minipausen er et koncept, der kan lære dig at indlægge flere pauser i hverdagen, altså en hjælp til bedre energiforvaltning. 3.januar 2024 fortalte psykolog Sheila Naja Kragelund fortalte om Minipausen til medlemmer af Dansk Covidforening på et online foredrag.

28. februar 2024: Hjælp til selvhjælp, når din krop er ramt af Covid19-senfølger

Aflyst p.g.a. sygdom. Ny dato offentligøres snarest

Dette online-foredrag vil bl.a. omhandle/bestå af:

• Kort om Covid19-senfølger
  • Hvilke erfaringer kan man trække på fra andre sygdomme, og hvorfor er det så vigtigt at forstå det autonome nervesystem?
  • Bliv klogere på kroppen, så du kan hjælpe dig selv til bedring.
  • Hvilke behandlingsmuligheder kan der være?
  • Spørgetid til foredragsholder

Foredraget finder sted onsdag den 28. februar 2024 kl. 18.30-20.30. Det er gratis og kun for medlemmer af foreningen. Du kan melde dig ind her. Link til zoom-deltagelse udsendes på mail til medlemmerne dagen før.

Foredraget holdes af Annemette Daa Svarer, der bl.a. er uddannet fysioterapeut, osteopat og kranio-sakral-terapeut. Hun er ansat hos Klinik Mehlsen, hvor de primært beskæftiger sig med håndtering af dysfunktioner i det autonome nervesystem. Siden 2020 har Annemette haft kontakt til over 100 patienter med senfølger efter Covid19, hvilket har givet hende en god indsigt i udfordringerne og hvilke hjælpeforanstaltninger, der kan iværksættes.

Info om tilmelding til foredraget følger senere.