SSI-seminar marts 2023

Tirsdag den 14. marts 2023, to år efter at covid-senfølgerne begyndte at optræde, afholdtes det første officielle seminar om sygdommen i Danmark. Det foregik på Statens Serum Institut i København og havde mange prominente talere og deltagere fra sundhedsvæsenet.

Dansk Covidforening – dengang under stiftelse – deltog og var også inviteret til at holde et indlæg.

SSI-program

Her er dagens program (se det i detaljer længere nede på siden).

Marie Busborg Jørgensen

Her er vores formand Maria Busborg Jørgensen på talerstolen.

Seminaret blev optaget, og du kan se videoen nedenfor. Allernederst finder du en indholdsfortegnelse for videoen samt powerpoint-præsentationen fra dagen.

Seminaret blev efterfølgende omtalt i en artikel i Ugeskrift for Læger den 16. marts 2023.

Indholdsfortegnelse

Her kommer en oversigt over indholdet i videoen, så du kan scrolle frem til det, der interesserer dig mest, hvis ikke du har tid til at se det hele på een gang.

EmneMinuttal
11.00 Velkomst ved Henrik Ullum, adm. direktør for SSI00.00 – 02.15
11.10 Introduktion til senfølger efter covid-19, ved cheflæge Anne Øvrehus fra Odense Universitetshospital02.15 – 18.22
Spørgsmål/svar18.22 – 27.22
11.45 Erfaringer fra senfølgeklinikkerne,ved afdelingslæge Jane Agergaard fra Aarhus Universitetshospital27.22 – 40.28
Spørgsmål/svar40.28 – 48.45
– Kliniske Erfaringer fra senfølgeklinik ved Odense Universitetshospital48.45 – 1.00.55
Spørgsmål/svar1.00.55 – 1.04.55
12.00 Erfaringer fra de der rammes af covid senfølger, ved Maria Busborg Jørgensen fra Covidforeningen1.04.55 – 1.17.05
Spørgsmål/svar1.17.05 – 1.17.57
12.45 Forskning i Danmark
Oplæg om neuro-muskulære symptomer, ved klinisk professor Hatice Tankisi fra Aarhus Universitet.1.17.57 – 1.32.57
Oplæg om EFTER-covid projektet og registeret forskning, ved professor Anders Hviid fra Statens Serum Institut.1.32.57 – 1.44.30
Spørgsmål/svar1.44.30 – 1.46.45
Oplæg om automatisk overvågning af senfølger, ved afdelingslæge Sophie Gubbels fra Statens Serum Institut.1.46.45 – 1.58.00
Spørgsmål/svar1.58.00 – 2.01.45
13.45 Oplæg om Sundhedsstyrelsens arbejde med at revidere anbefalingerne til organisering af indsatsen for senfølger til covid-19, ved sektionsleder Line Riddersholm fra Sundhedsstyrelsen.2.01.45 – 2.16.40
14.15 Paneldebat: “Hvilken viden mangler vi for at kunne håndtere senfølger efter covid-19?”. Moderator Flemming Platz. Deltagere i paneldebat: Faglig direktør Tyra Grove Krause fra Statens Serum Institut, afdelingslæge Karen Mølgaard Christiansen fra Odense Universitetshospital, afdelingslæge Jane Agergaard fra Aarhus Universitetshospital, klinisk professor Hatice Tankisi fra Aarhus Universitet, afdelingslæge Steffen Leth fra Regionhospitalet2.16.40 – 2.45.41

Her kan du se powerpoint-præsentationen fra seminaret.